неделя, 24 януари 2010 г.

Спортна йога

Асана: Древният мъдрец Патанджали е казал, че асаната е стабилен и приятен начин за седеж, при който не се изпитва напрежение. Според древните йоги човек е овладял една асана, ако е в състояние да я заема непринудено и да я задържа продължително време. Това са умерени движения, след които се заемат статични положения, съчетават се с правилно дишане и концентрация на мисълта в определени места на тялото.
Полза: В какво се състои по-голямата полза на йогийските асани от тези на спортните занимания? И при двете дейности се изпълняват движения, нервните окончания в края на мускулите и сухожилията се дразнят и изпращат информация в мозъка, че се извършва работа. Организмът започва да разгражда от собствените си резерви, за да осигури процеса. Разликата се състои в това, че при спортните занимания мускулите се съкращават, извършват работа и изразходват голяма част от отделената енергия, а при асаните мускулите се разтягат обикновено под тежестта на собственото тяло и почти не изразходват енергия. Това е причината след изиграването на ежедневния си комплекс йогите да се чувстват заредени с енергия, а спортистите да са изморени и след известно време да са с увеличен апетит.Особено ползотворно е въздействието на асаните върху сърдечно-съдовата система. При разтягане на мускули и сухожилия се притискат кръвоносните съдове, което подобрява кръвообращението, поддържа еластичността на кръвоносните съдове и те остават “вечно” млади. Позите с главата надолу подобряват оттичането на кръвта от венозната система и предпазват от разширени вени. Подобреният тонус на кръвоносните съдове води до нормализиране на кръвното налягане. Спазването на цялостен йогийски режим и особено вегетарианското хранене са идеално средство против атеросклероза и хипертония.
Спортна йога: Най-яркото проявление на системата Йога в съвременния свят е Спортната йога. Тя, както си личи по името, е предназначена за по-спортните натури, хора, които имат нужда от по-сериозно физическо натоварване; за тези, които искат да напреднат в усвояването на по-сложни асани.Спортна Йога включва не само класически асани с многобройни варианти, но и упражнения, излизащи извън рамките на класическата Йога - комплекси от упражнения за стягане и разтягане на различни групи мускули, антицелулитни упражнения, серия антистрес, комбинация от различни типове натоварване на тялото, отделни упражнения за проблемни зони, стягане на корема, стречинг.Тялото се оформя и поддържа в перфектна здравословна форма и естетичен вид. Придобива се гъвкавост, еластичност, лекота и грация. Развива се сила и издръжливост, оформят се мускулите, като се използва само собствената тежест на тялото. Активира се горенето на мазнините. Подобрява се кръвообръщението, засилва се имунната система, освобождава се стрес и напрежение.

събота, 16 януари 2010 г.

В ритъма на ракс шарки


Терминът RAQS SHARQI означава източен танц (ориенталски танц) и включва класически, популярни и традиционни египетски танци. Неговите корени могат да се търсят в древността, а в днешно време продължава да процъфтява, тъй като се смята за социално забавление в рамките на семейството, или при специални поводи, като сватби, тържества и др. Все пак терминът “Oриенталски танц” остава да бъде най-разпространената и позната дефиниция за източния танц, както в традиционната, така и в съвременната му версия.
Този рафиниран и елегантен стил се разделя в три различни направления:
SHA’ABI - ПРОВИНЦИАЛЕН
Както и самото име предполага, това е популярен и по-обикновен танц, произлизащ от провинцията. Това всъщност са танците на една по-широка категория хора, от различни региони, които имат общи изразителни характеристики, произлизащи от обединението на арабските мюсюлмани – GHAWAZEE (цигaнски произход) и FELLAHI (селски произход).
Kомуникативен, весел и оживен, танцът SHA’ABI е тясно свързан със земята, което се изразява и в неговата разновидност SAIDI - танц, произлизащ от горната част на Египет (Upper Egypt). През последните години тази форма на танцувално изкуство получава все по-голямо уважение, тъй като всичко, което е било широко разпространено в миналото, сега се подкрепя дори и от египетското правителство, като следствие на съживяването на чувството на национално достойнство. Всъщност някои изпълнители на SHA’ABI изнасят спектакли дори и в Сградата на Операта в Кайро - място, запазено предимно за балет в западен стил и концерти.
BALADI - ГРАДСКИ
Музиката и стилът BALADI сe сравнява със “Soul jazz“ и “ Rhythm & Blues”, произлизащи от американските чeрни гетa. Става въпрос за сравнително новата, градска форма на Raqs Sharqi. В начaлото на века, под английско владение и по време на урбанизацията, голяма част от селското население се мести в големите градове и това води до появата на нови черти в музиката и танца, които се изразяват в стила BALADI. Това е най-интересният стил, от изследователска гледна точка, защото възниква най-късно. От музикална позиция, към "внесените" от Запада музикални инструменти - йоника, акордеон, саксофон и тромба, се присъединяват традиционни инструменти като duff, nay и tаblah.Така се ражда TAXIM BALADI. Към 30-те години тази форма се затвърждава в т. нар. ASHRAH BALADI (структура, разделена на десет чacти, която се състои от вариации на тема, изпълнени от редуването на различни инструменти).
SHARQI - КЛАСИЧЕСКИ
Представлява изтънчена танцова форма, присъща на кралския двор. Движенията са по-плавни, по-малко подчинени на ритъма и изискват повече пространство.Считан като "класически" eгипетски стил, pафиниран, изразителен и чувствен, SHARQI е рeзултат на еволюцията на горе-описаните стилове. Меките и плавни движения на ръцете, изразителноста на лицето, кръшния ритъм на движенията на бюста и таза, придружени от серия сложни и елегантни стъпки, правят този стил много изразителен и завладяващ.
В ракс шарки няма нищо общо с познатият ни вулгарен кючек.Ракс шарки е просто красив, той е импровизация, неговият смисъл е женското тяло да си спомни за себе си, да се почувства добре, да покаже красивите си извивки.А като бонус е оформянето на изкусително дупе, коремче и хълбоци, подобряването на стойката, дишането, на менструалния цикъл, предпазването от болки в кръста (за ишиас говорим, момичета, за ишиас), идва доброто самочувствие - затова го препоръчват при депресии. За ракс шарки се смята, че подготвя жената за раждането като укрепва седалищните и коремните мускули, че е част от древно тайнство за стимулиране на женската плодовитост.За разлика от европейските танци, в които участват основно крайниците, в Ориента водещ елемент е коремната област като се включват, разбира се, ръцете, краката, косата и дори погледът.За това не е правилно танцът да се нарича бели денс - от английски "танц на корема". Объркването дошло, когато за първи път през 1893г. египетски танцьорки се представили пред публика на Световното изложение в Чикаго. Те изпълнявали една от разновидностите на ракс шарки - "балади", което буквално означава "роден, от моя край". По звукова аналогия американците го свързали с "бели" - "корем". Имало и рекламна стратегия в тази работа - тогава американските дами били стегнати в корсети и оголването на корема се смятало за скандално, предизвикателно, възмутително - с други думи, просто пълнело салоните. Стилът "балади" е повлиян от джаз импровизациите, в музикалния му фон може да чуете и саксофон, акордеон, кларинет.

*Използвани са материали от  http://www.eva.bg/ и   http://www.evelinapapazova.com/

четвъртък, 14 януари 2010 г.

Балетна гимнастика у дома


Невероятни резултати и ефирен силует с танцови движения....

Всички ние се възхищаваме на изяществото и грацията на танцьорките и мъничко им завиждаме.
Но никога не е късно да имате крака като на балерина. Просто правете следните упражнения, които са разработени на базата на основните позиции в класическия балет от специалисти в „Ню Йорк Сити Балей" заедно с експерти от „Ню Йорк Спортс Клъбс".
Правете всяко упражнение бавно и грациозно по 20 пъти и в крайна сметка ще имате по-слаби и по-изящни крака, които ще изглеждат и по-дълги...



1.“Гран-плие"-Това е класическо упражнение. Уверете се, че стягате, мускулите на бедрата и задните части при движението и в двете посоки (1).
2.„ Гран -батман" със замах назад-Повдигнете крака си до височината на талията, без да сгъвате коляно и с опънати напред пръсти в шпиц (2а). Свалете крака и го протегнете назад, като междувременно свиете коляното на другия крак (2b).
3.“Дегаж-дезиер”-От първа балетна позиция повдигнете единия си крак назад на височина около 60 см, след това го спуснете обратно на земята.Не се изгърбвайте.(3)


4.“Шанжман”-Легнете на пода и вдигнете изпънатите в коленете си крака под ъгъл 90 градуса и поставете стъпалата във втора позиция (4а), след това ги съберете, като най-напред единият крак е отпред, после другият - като в пета позиция (4b).
Сменяйте положението на пръстите си - ту в шпиц, ту в контра шпиц.Изпълнете го 20 пъти.


5.Странични разтваряния -Легнете на една страна, като поставите стъпалата в първа позиция, повдигнати на около 7-8 см от земята.С бързо движение разтваряйте и затваряйте краката, като събирате петите.(5)



6. Разтягане -Свийте единия крак в коляното на пода, а другия крак протегнете изправен в противоположната посока, като държите стъпалото си с ръка. Трябва да почувствате напрежение в хълбоците и подколенните сухожилия. След това сменете краката.(6)


7. Планк изпъване -Застанете в опора и свийте дясното коляно напред към тялото (на малката снимка). От това положение започнете внимателно да изпъвате крака назад и максимално нагоре като държите гърба прав и тялото - на една линия по диагонал с изпънатия нагоре крак. Стремете се петата на опорния крак почти да докосва пода, това ще ви осигури добро разтягане. Върнете обратно и направете 15 повторения в серия, после повторете изпъването с левия крак.


8.Повдигане с извъртане -Застанете изправени, пренесете тежестта върху ляв крак, изпъвайки десния встрани в шпиц; отворете ръцете странично на нивото на рамената (малка снимка). От това положение започнете плавно да извъртате тялото вляво, като изнесете десния крак максимално назад, запазвайки позицията на стъпало в шпиц. Задръжте за 5 секунди и върнете обратно. Повторете същото с другия крак.


9. Плие скок -Заемете позиция плие (на малката снимка) като от стоеж съберете петите и отворите пръсти встрани, сгъвайки леко колена в полуклек. Тялото е изправено, ръцете - с леко свити лакти са близо до таза отпред. От тук направете скок нагоре, запазвайки позицията на тялото, като изпънете краката, а стъпалата застават в шпиц в крайната горна фаза на движението. Направете 12 скока, без да бързате.



10. Клек и лъндж - От позиция на широк клек с отворени навън стъпала, изпънете гръбнака и хванете отворени нагоре дланите над главата с изпънати ръце (на малката снимка). От това положение, без да повдигате тялото нагоре, се извъртете странично вляво до позиция на лъндж като изнесете ръцете изпънати напред. Върнете обратно и направете движението вдясно. Повторете по 10 пъти на всяка страна.


*Използвани се материали от други източници.

сряда, 13 януари 2010 г.

Твоето тяло

Здравейте!
Днес, отваряйки електронната си поща, получих известие за нова статия в любим сайт, която толкова ме впечетли, че реших да я споделя с вас:)
Статията е озаглавена "Моето тяло е..." и вместо да ви я преразказвам, ще ви я предоставя в оригиналния и вид:
















"...В света на модата, свят на супер слаби модели и налагащите ги дизайнери, с пълна сила приближава и набира скорост, новият модел за 'идеално тяло'. И то не е толкова идеално по сегашните стандарти за красота, стандарти изкуствено създадени, но не отразяващи никоя действителност. Коя нормална Жена например носи размер 0?

Искам да те запозная с 'Жената от страница 194' (the Woman on page 194), така тя бе кръстена от Glamour, защото нейната снимка се появи в техния августовски брой през изминалата 2009 година, на страница 194. Нейното име е Лизи Милър, и тя е модел на агенция Wilhelmina Models.
Да, тя наистина е МОДЕЛ.



Публикуването на нейната снимка предизвика фурор сред читателите - млади и стари, мъже и жени, и в същото време тяхната благодарсност. Много от читателките видяха себе си в тази снимка, в нейното красиво тяло и нейната прекрасна усмивка.
Последва и една статия, в която бяха представени и тези модели работещи за различни агенции. От красиви, по-красиви, според мнението на читателите, а и мое.


Погрешно е мнението, че само слабите жени могат да са красиви и да имат тяло близко до идеалното - според мен просто такова не съществува. И както се менят модните тенденции, така се и мени този идеал, според нравите, предпочитанията и най-вече според желанията на модната индустрия за момента като такава.
Трябва ли ние Жените да се чувстваме притиснати и депресирани от факта, че всяка от нас нормална Жена, си има своите 'извивки' - в ханша, бюста или бедрата. Извивки красиви и неповторими като всяка от нас.
Повечето от нас, сякаш не ги оценяват достатъчно, а напротив ги намират за недостатък свой и всячески се стремят да ги прикрият с дрехи, или просто да ги изгубят като поставят себе си и здравето си в опасност, подлагайки се на нечовешки диети и гладуване, в името на какво питам аз?
Носете си извивките с достойнство мили, красиви и прекрасни Жени. Носете ги с гордост и усмивка, и ако на някой не му харесват, това си е единствено негов проблем. Природата ние е създала такива, и това не е случайно, и както всичко на този свят, така и нашите тела са такива поради някаква и то не каква, а важна причина. Имаме едно тяло, друго няма да получим. И по-добре да го харесваме и обичаме, отколкото обратното.
И като завършек, ти предлагам да продължиш изречението :

Моето тяло е: .....
Предлагам ти, да изброиш всички положителни качества на твоето тяло и сама ще откриеш, колко много са те. Дори ще откриеш и тези, за които дори и не си подозирала, че притежаваш.
Аз самата продължих изречението така : Моето тяло е мое, и го обичам такова, каквото е. Обичам тъмно кафявите си очи и блясъка в тях, бюста ми е перфектен (дори и след две деца), обичам усмивката си ...
Обичайте се такива, каквито сте и се чувствайте добре в собствената си кожа, въпреки всички предразсъдъци налагани ни през годините от околните. Обичайте се, защото ако ние не се обичате и другите няма да ни обичат.
http://www.jenite.net/                                                                                                                      ...."

Напиши какво мислиш за твоето тяло!

понеделник, 11 януари 2010 г.

ПРЕДСТАВЯМ ВИ ЙОГА ЦЕНТЪР "ХРИДАЯ" - БУРГАС

Йога център – Хридая е основан през 2001 година.
Основната цел за създаването му е - йога – древното учение за тялото и духа да се практикува от желаещите и ползата от древните техники да бъде възможна и приложима в днешно време. Следвайки тази идея практиките в йога центъра са прецизно изпълнявани с необходимото старание да бъдат автентични. Дейността на йога центъра се състои в провеждане на часове по йога в зала и сред природата. Възможност за практики имат хора от всички възрастови групи по различни системи, подходящи за особеностите на конкретната възраст. Предвидени са часове за хора с проблеми – психологически, физиологически; бъдещи майки и др. Подготвят се хора за демонстрации на йога асани /упражнения/ и представянето им на мероприятия организирани от други клубове в страната. Провеждат се дискусии на теми свързани с йога в съвременния свят и влиянието на йога върху човешката личност.
С цел популяризиране на йога, Йога център – Хридая организира и участва в различни събития организирани от организации отдадени на йога: БФЙ, на която е член и притежава Лиценз от МФВС; БЙА и др.
2008г. Бургас - XІІІ Държавно първенство по йога, организирано от Йога център – Хридая и БФЙ.
2009г. Бургас - І Фестивал на йога в Бургас - „Светлината на Лотоса„ организиран от ЙЦ-Хридая и Община Бургас
Управител на Йога центъра е Люба Шулева-Комитова /Джигиасу Саняса Лайа Ананда/, следдипломна квалификация от БАС и БФ по йога, 2005 г. – обществен инструктор по йога.
 ЗА ЙОГА: В йога съществуват различни пътеки, водещи към една цел – себереализация или казано по друг начин - еволюция на човешкото същество, разширено съзнание, самоконтрол над тялото, емоциите и ума, устойчивост на волята. Йога е достъпна за определени хора, достигнали равнище на личностово развитие, което прави възможно нейното практикуване. Всяко човешко същество е носител на частица от Абсолюта – Всемирният разум. Откриването и осъзнаването на тази същност е вратата към себепознанието.
В стремежа си към своето развитие човек се изправя пред сложни дилеми. Дали да положи усилия, физически и умствени, за да направи стъпка напред или да живее с вече установените навици, привички, схеми, модели на ежедневието. Промяната на навиците или излизането от оковите на инертността, промяната на стереотипите винаги е труден процес. Понякога живота преминава преди човек да е разбрал, че може да живее по друг, по-добър начин. По-добър начин не означава, че до този момент животът не е на нужното ниво, напротив, животът винаги е на нужното ниво, защото се определя от начина по който го възприемаме. С промяна на съзнанието се променя и качеството на живота. Възприятията променят своя смисъл, с промяната на мислите. Няма нищо лошо в това, което в момента прави човек, то е това, което той разбира за правилно. Ако това, което в момента е положението на човека: работа, семейство, приятели, социални контакти, емоционални контакти, вътрешен мир го устройват, и го карат да се чувства добре, тогава всичко си е на мястото, всички способности са разгърнати. Ако обаче постоянно съществува усещане за непълноценност, за потиснатост, за нарушен вътрешен мир, ако неудовлетвореността е ежедневно преживяване, сякаш нещо липсва, за да се почувства щастлив в тези случаи, личността е нереализирана.
Йога е цялостна система, обхващаща всички състояния на съществуване на човека и водеща към себереализация.

 

неделя, 10 януари 2010 г.

Какво е Port De Bras(порт де бра)?

През 2006 г. Хулио Папи (Испания) заедно с Владимир Снежик (Русия) създават PortDeBras© - модерна и оригинална сплав между танц и терепевтични елементи, поднесена на фона на специална музика (чил аут амбиент), която създава уникална атмосфера. Най-важното предимство на тази програма е, че определено помага за постигането на пълно и балансирано състояние на телесно здраве, което е огромна крачка напред в съвременния фитнес.
По своята същост, Port de bras e body mind денс тренировка. Изпълнява се с дълбоко дишане в бавен двигателен ритъм, следвайки специфична последователност, която изучава позициите на тялото при движение. Това е един динамичен начин за подобряване на контрола на тялото и двигателно познание. Всичко се свежда до елегантност и хармония, казва Папи и пояснява, че PORT DE BRAS означава положението на ръцете във всяка една ситуация. „Когато човек научи всички тези позиции, може да ги въведе в живота.” – каза Хулио Папи. Той свързва фитнеса и танца, а фитнесът днес има много голяма връзка с физиотерапията и медицината според него. Самият Хулио Папи много малко вдига тежести и предимно работи с тялото си. Ето още някои особености, които ще изяснят основната концепция:

  • Chill music и плавни движения в красива и елегантна хореография


  • Танц, балет, постурални движения, сила и гъвкавост обединени в едно


  • Контрол на тялото, хармония и усещане за ритъм


  • Подходяща тренировка за всеки – не се изискват специални умения или предишна подготовка















Ефекти от PORT DE BRAS

  • Психологически - цялостно усещане за красота, хармония и релаксация.Удовлетворение от успеха на завършените хореографии.


  • Физически - работа за мускулите на цялото тяло чрез глобално - интегрирани движения. Специално внимание е отделено на линиите ръце - рамене и хълбоци - крака. Дишането е логически интегрирано по време на всички упражнения.


  • Биомеханични: координация и усещане за ритъм във всички двигателни схеми и последователности. Движенията стават елегантни, контролирани и безопасни благодарение на подобряването на нервномускулното състояние.


  • Отпускащата музика е допълнително средство за пълна релаксация- чудесно средство против стреса и натовареното ежедневие.